Σάββατο 15 Ιουνίου 2013

ΣΥΓΚΕΧΥΜΕΝΗΝ ΕΧΟΥΝ ΙΔΕΑ...


Βρήκα έναν τόμο από τα άπαντα του Παύλου Νιρβάνα (του πιο ουσιαστικού από τους παλιούς χρονογράφους) σε παλαιοβιβλιοπωλείο. Ξεφυλλίζοντας το, σταμάτησα στο παρακάτω απόσπασμα του δοκιμίου "Επιστήμη και Τέχνη":  


"Ακόμη ενθυμούμαι το φοβερόν σκάνδαλον, το οποίο εγέννησε, προ ολίγων ετών, η ανάπτυξις της δαρβινείου θεωρίας από του πανεπιστημίου μας. Ο καθηγητής της ιατρικής, ο ριψοκινδυνεύσας να γνωρίσει προς τους Έλληνας φοιτητάς τον νόμον της εξελίξεως, όχι μόνο εκινδύνευσε ν’ αφορισθεί από την Ιεράν Σύνοδον, ως ο άλλος αθώος συγγραφεύς της «Πάππισας Ιωάννας», αλλά με έκπληξιν του εύρεν, ως λέγεται, τας ημέρας εκείνας, κλειστάς τα θύρας των περισσοτέρων πελατών του. Της κοινωνικής αυτής εξεγέρσεως την σημαίαν μη νομίσετε, εν τούτοις, ότι εκράτουν φανατικοί θρησκομανείς, καλόγηροι και γραΐδια. Μέχρις αυτών δεν είχε φθάσει η ηχώ του αντάρτικου κηρύγματος. Της σταυροφορίας την πρωτοπορείαν αποτελεί  κυρίως ο τρυφερός κόσμος των ονειροπόλων και των υπερευαισθήτων, όσοι έβλεπον την ποίησιν της ζωής σβυνομένην υπό την πνοήν των επιστημονικών δαιμονίων. Την κορυφωθείσα μάλιστα μήνιν δεν έλειψε να εκδηλώσει εις φλογερούς στίχους, ολίγον αργότερα, ποιητής εκπροσωπών την υπερευαισθησία της εποχής του, ο κ. Αχιλλεύς Παράσχος. Το σύμπτωμα τούτο είναι γενικοτέρας φύσεως. Ο φόβος της επιστήμης και της αλήθειας εκ μέρους όλων εκείνων, όσοι συγκεχυμένην έχουν ιδέα των μεγάλων και περιπλόκων προβλημάτων της ζωής και πεπλανημένην αντίληψηιν των νόμων, των διεπόντων τα φαινόμενα της φύσεως και της ζωής, δεν εξεδηλώθει μόνον εις την ιδικήν μας πρωτογενή κοινωνίαν." 

Δύο σχόλια: 

Παραδόξως, οι διανοούμενοι υπήρξαν σε όλη την ιστορία της ανθρωπότητας οι πιο συντηρητικοί (πήρε δεκαετίες μέχρι να πλησιάσουν, οι δικοί μας, ηλεκτρονικούς υπολογιστές...). Σνομπάραν ή φοβούνταν την  τεχνολογία -εκτός φωτεινών εξαιρέσων.  


Και φυσικά, η επιστημονική θεωρία του Δαρβίνου, διδάσκεται σήμερα στα σχολεία όλου του κόσμου -πλην των θεοκρατικών χωρών. Και της Ελλάδας.  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου